37. Rouw

De tijd gaat snel en de tijd gaat langzaam. Het is alweer 4 weken geleden dat Jolijn overleed en het is pas 4 weken geleden. Voor mijn gevoel is het nog alsof het gisteren was, maar ook alsof het al maanden geleden is. Ergens zijn we heel snel teruggevallen in ons oude patroon met z’n drieën. Ineens is er weer tijd en ruimte om dingen te doen die eerder niet konden. Gewoon simpelweg aandacht voor Lucas en gewoon even dollen en spelen. Maar ook op pad gaan is nu veel makkelijker, want we hoeven niet meer na te denken of het te veel is voor Jolijn en of we wel alle spullen mee hebben. En doordat Lucas er is, word je ook gedwongen gewoon weer mee te gaan. De trein van het leven rijdt door en hoewel je eigenlijk uit wil stappen en stil wil blijven staan, is dit gewoon geen optie. En ergens is dat juist ook wel weer goed. Ik krijg regelmatig de vraag hoe het met me gaat, maar heel eerlijk, ik weet het gewoon niet. Het gaat met ups en downs en dat laat ik ook maar gebeuren. Er zijn dagen dat ik het liefst de hele dag in bed blijf, onder de deken kruip en niks doe. Of dagen dat ik alleen maar foto’s en filmpjes van Jolijn wil kijken. Maar er zijn ook dagen dat het fijn is om dingen te ondernemen en dat dat ook best wel normaal voelt. Toch is er wel bij alles wat ik doe een leegte en voelt het alsof er iets niet helemaal klopt. En soms is dat gevoel heel erg aanwezig en soms zit het wat verder op de achtergrond. Elke dag zetten we weer een stap en passen we ons aan aan hoe het nu is. En ik laat het maar gebeuren, want meer dan dat kan ik niet doen. Het gemis is enorm groot, maar ik weet ook heel goed dat het voor Jolijn niet langer moest duren. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met alle foto’s uitzoeken en daar heb ik een prachtig fotoboek van laten maken. Maar het zien van die foto’s is ook heel confronterend. Want nadat we de diagnose kregen en toen we Jolijn zo hard achteruit zagen gaan, hebben we best vaak gedacht: Waren we in het begin nou zo naïef? We hadden namelijk echt hoop en we geloofden in een goede uitkomst (met daarbij natuurlijk ook wel de nodige twijfel). Maar bij het zien van de filmpjes en foto’s realiseerden we dat dit geen naïviteit was. Jolijn heeft zich in de eerste maanden echt ontwikkeld en hoewel het niet zo snel ging als dat moest, was er wel vooruitgang. Maar door het bekijken van de foto’s zag ik ook hoe snel het daarna achteruit is gegaan en wat ze elke keer heeft moeten inleveren. En dan zijn die foto’s zowel confronterend als fijn tegelijkertijd. Want ik geniet van alle foto’s met haar lachjes (ze had echt de mooiste lach), maar ik weet ook heel goed dat die foto’s geen goede representatie zijn van hoe het was.

Er zijn ook heel veel filmpjes die ik heb gemaakt om artsen te overtuigen dat het niet goed ging. En die filmpjes zijn eigenlijk veel realistischer, maar ook zo enorm confronterend. Die filmpjes laten zien dat het niet kon zo. Haar lijfje kon niet en het was een oneerlijke strijd. Ze heeft zo hard gevochten en ze heeft het zo goed gedaan, maar het lijfje werkte niet mee. Ik probeer me vast te houden aan de gedachte dat ze nu ergens is waar ze niet belemmerd wordt door haar lijfje en waar ze mag groeien en geen pijn meer heeft. Want uiteindelijk is dat het belangrijkst. En hoewel ik haar enorm mis en het liefst nog even terug in de tijd zou willen om haar nog te kunnen vasthouden, weet ik ook dat dit niet eerlijk zou zijn naar haar toe. En zo vliegen de gedachten elke dag, elk uur heen en weer. Ik schreef voor mezelf een aantal maanden terug, toen we nog niet wisten wat er was, dat ik graag een half jaar vooruit wilde om te zien hoe het dan zou zijn. Nu ik hier ben, zou ik graag nog een keer terug willen naar toen, toen we nog hoop hadden. Het blijft zo onrealistisch dat ze er niet meer is. Het is een gevoel dat zo intens is, dat ik nooit meer dan kleine stukjes toelaat. Want als ik alles in een keer zou toelaten, zou dat me volledig verlammen. Kleine stapjes, kijken naar de foto’s en filmpjes, genieten van haar lachjes, huilen om wat we missen. Kleine stapjes, dingen opruimen en een plekje geven, maar ook weten dat het er zo weer bij gepakt kan worden. Jolijn zichtbaar maken in huis door middel van foto’s en niet door middel van spullen. Want haar lach mag overal gezien worden en haar lach is dat wat ik me van haar wil herinneren. Weten dat ze deze lach nu altijd kan laten zien en niet wordt tegengehouden door pijn.

 

 

Ik zal iets minder vaak posten op deze blog, omdat het verhaal van Jolijn nu niet meer op zichzelf staat, maar veel meer geïntegreerd zit in ons leven. Ik wil hem wel graag omhoog houden omdat ik hoop dat ik met dit verhaal anderen ook tot steun kan zijn. Voor mij voelde het ergens heel fijn om te praten met mensen die ongeveer hetzelfde meemaakten, omdat je weet dat je niet alleen bent. Het helpt je misschien bepaalde keuzes te maken of over dingen na te denken waar je normaal niet over na zou denken. En als ik, door het verhaal van Jolijn, op de een of andere manier iemand tot steun kan zijn, voelt het dat Jolijn elke keer wat kan bijdragen. Dus mocht je het fijn vinden, stuur me gerust een berichtje via de Instagrampagina van het verhaal van Jolijn (waar ik sowieso wat regelmatiger updates plaats).