31. Ziek

Maandag was niet zo’n beste dag voor Jolijn. Zondag begon ze al wat met spugen en maandag ging dit door. Heel sneu om te zien, want ze kan het moeilijk wegkrijgen. Gelukkig heeft ze zich niet verslikt, maar doordat ik daar alert op was, kon ik haar maandag geen seconde alleen laten. Eind van de middag heb ik toch de kinderarts nog even gebeld om te overleggen waar ik op moest letten. Gelukkig ging het daarna beter, maar we kregen toch ook te horen dat dit zo’n moment kan zijn waarop het ineens veel slechter kan gaan met Jolijn. Dat dit een soort kantelpunt is. Nu zijn we inmiddels een paar dagen verder en ik denk niet dat dat het is geweest. Ze is weer redelijk ok, hoewel ze wel meer lijkt te slapen. Soms heb ik het gevoel daardoor dat ze wat achteruit gaat, maar omdat het zo enorm langzaam gaat, vind ik het lastig om dat goed te zeggen. Ik ben immers zo’n beetje 24/7 bij haar en dan zie je de verschillen ook niet zo goed.

Maandag spraken we ook nog met de arts metabole ziekten over het dieet van Jolijn. We besloten toch over te gaan naar het volledig ketogeen dieet, waarbij ze geen koolhydraten meer krijgt, maar de voeding is dan volledig gebaseerd op vetten en eiwitten. Omdat Jolijn niet helemaal fit was, zouden we wat later gaan beginnen. Uiteindelijk werd ik vandaag gebeld door de diëtiste met een nieuw opbouwschema en als de voeding binnen is (morgen waarschijnlijk), kunnen we gaan beginnen. Verder vroegen we nog voor extra vitamine die haar stofwisseling kunnen ondersteunen, maar dit krijgen blijkt lastiger te zijn dan we dachten.  Het moet namelijk speciaal gemaakt worden en de grondstof hiervoor is slecht te leveren. Deze week werd uiteindelijk dus met betrekking tot voeding een beetje een tussenweek. Komende week zal daarin waarschijnlijk meer gaan gebeuren.

Dinsdag hadden we nog een overleg met de thuiszorg en het ziekenhuis. Dit vooral om te kijken hoe wij ondersteund kunnen worden in de zorg voor Jolijn. We hebben ook nu (net als eerder) 3 scenario’s besproken. Eentje is de meest acute, waarin Jolijn ziek wordt en snel achteruit gaat. In dat geval zullen we altijd beginnen in het ziekenhuis en van daaruit verder gaan kijken. Aan de andere kant zit het scenario waarin Jolijn stabiel is en nog wel even bij ons blijft. In dit geval zal ik mijn werk weer gaan oppakken en zal Jolijn naar een (medische) opvang kunnen. Het scenario daartussen, en het scenario waar we nu in lijken te zitten, is dat Jolijn nog wel even bij ons is, maar eigenlijk niet helemaal stabiel. Ze laat nog regelmatig onrust zien en heeft veel zorg nodig. In dat geval is een kinderopvang eigenlijk geen optie en al helemaal niet omdat de medische opvangen allemaal ver weg zijn en Jolijn absoluut niet van autorijden houdt. Maar omdat haar zorg niet per se medisch is, maar vooral tijd en energie kost, is er eigenlijk weinig hulp waar je aanspraak op kan maken. En dat maakt het lastig, omdat de zorg wel intensief is en intensief blijft. Jolijn is inmiddels bijna 6 maanden oud, maar omdat ze zich qua ontwikkeling meer gedraagt als een baby van 3/4 weken oud, zitten wij eigenlijk nog steeds in de pasgeboren fase. En dat dus al bijna 6 maanden lang. Als dit langer doorgaat, zal er ergens ondersteuning moeten komen, want op een gegeven moment zijn ook mijn reserves op. Het stomme is dat ik wel door zal gaan, hoe zwaar het ook is. Want je hebt geen keuze om te stoppen. Die optie is er gewoon niet. Jolijn heeft de zorg nodig, ze is ons kind, dus wij geven die zorg. En dat dat meer zorg is dan bij een gezonde baby is wat het is. Tuurlijk had ik hier niet voor gekozen en had ik het liever anders gewild, maar we hebben te dealen met de situatie zoals hij is. En ik voel me verantwoordelijk voor haar en vind het daarin ook wel eens lastig om haar “af te geven”. Gelukkig denken de mensen van de thuiszorg en het ziekenhuis wel echt met ons mee en proberen we wel wat te gaan regelen. Wat dit gaat zijn en of dit gaat lukken, is nog niet bekend.

Ik ben heel benieuwd wat komende week weer gaat brengen en of we iets van hulp kunnen vinden. En ook hoe ik dat dan ga vinden.