35. Tweehonderd dagen



Waar jij gaat, daar zijn wij
Waar wij gaan, daar ben jij
Ga maar dansen, springen, lachen
Ga maar groeien en genieten
Voor altijd een van ons

Jolijn
12-05-2023 – 27-11-2023




Met pijn in mijn hart schrijf ik dit bericht. Inmiddels zijn we 2 dagen verder en ik mis mijn meisje zo enorm. Maar ze kon echt niet meer en het is beter voor haar, hoe ontzettend slecht het ook voelt. Dinsdag zijn we begonnen met de morfine en daar werd ze in de eerste instantie heel rustig van. Donderdag bleek het echter al niet meer genoeg te zijn en uiteindelijk heeft Jeroen haar een sederende neusspray gegeven waardoor ze rustig kon slapen. Ik zat volledig op slot en durfde het niet aan om dit te doen. De verandering na de start van de morfine was zo intens dat ik geen tijd had om het te verwerken en ik durfde niet verder te gaan dan dat. De morfine had als bijwerking dat haar ontlasting minder goed ging en we hoopten dat dit de onrust veroorzaakte. Hier konden we namelijk nog wat aan doen. Het duurde even, maar uiteindelijk kwam het vrijdagavond op gang. Helaas bleef de onrust daarna en zorgde dit dus niet voor de verlichting die we zochten. De nacht van vrijdag op zaterdag was al erg onrustig en ik heb haar vrij snel naast me neergelegd. Ik wilde haar heel graag bij me hebben en ze sliep toen nog even verder. De rest van de dag was vooral een afwisseling tussen slapen en onrust. We zijn nog even de stad in te gaan voor een kop koffie en dat was fijn en niet fijn tegelijk. Het was prettig om even weg te zijn, maar we merkten dat het te veel was voor Jolijn. Zeker het stukje in de kinderwagen was lastig, omdat ze ook steeds wat meer moest spugen. Ik schreef zaterdagavond al dat ik het eigenlijk niet meer ok vond, maar dat ik het heel eng vond om dat te zeggen. Want dit zeggen, betekende dat we keuzes moesten gaan maken. De nacht van zaterdag op zondag zagen we elk uur van de klok. Jolijn was onrustig, moest spugen, had gepoept en we moesten haar omkleden. De verzorging verliep sowieso al steeds vaker moeizaam, dus ook dit was voor haar niet fijn. Ik heb haar veel vastgehouden die nacht omdat ze zelf niet kon slapen en ik het gevoel had dat het nodig was. Als ik niet zelf zo enorm moe was geweest, was ik waarschijnlijk zittend gaan slapen met haar in mijn armen. Zondag zijn we nog bij de verjaardag van Jolijns nicht geweest en dit ging gelukkig goed. ’s Avonds was ze weer onrustig en ik had de huisarts een bericht gestuurd dat we maandag graag wilden overleggen omdat het niet meer ging zo. Zondag ging goed omdat we de hele dag de neusspray hadden gegeven en dat vonden we niet ok. Maar we werden ingehaald door de tijd.

Toen we zondagavond ons klaarmaakten om naar bed te gaan, riep Jeroen mij op een gegeven moment uit de badkamer. Jolijns ademhaling was de laatste dagen al onregelmatig, maar de pauzes leken nu steeds langer te worden. Ik heb haar bij me gepakt, Jeroen heeft haar handje vastgehouden en zo hebben we gezeten. In de 20 minuten die volgden werden de pauzes steeds langer en voelde ik haar hartslag door haar fontanel steeds wegzakken. We zagen rust op haar gezichtje en hebben haar gezegd dat het goed was en dat we enorm veel van haar houden. En zo is ze om iets na 1u ’s nachts heel rustig in mijn armen ingeslapen.

Ik ben enorm dankbaar dat het op deze manier is gegaan. Ze heeft zelf het moment gekozen, maar wij mochten erbij zijn. Ik mocht haar tot het einde toe vasthouden en ze is gegaan waar ze, precies 200 dagen geleden, is geboren. Voor iets dat zo enorm slecht voelt, had het niet mooier kunnen gaan.
Deze week staat in het teken van alles regelen. We hebben ons uiterste best gedaan om haar gedurende haar leven zoveel mogelijk thuis te hebben en zoveel mogelijk mee te laten gaan in het gezinsleven en dat is ook hoe we het tot het einde toe gaan doen. Er komt geen plechtigheid, maar in de warmte van hen die haar nabij staan nemen we thuis afscheid en mogen Jeroen en ik haar tot het einde toe begeleiden. Ik kijk enorm op tegen dit moment. Het moment dat ik haar echt moet loslaten en laten gaan. Nu is ze nog bij ons thuis en omdat we haar hebben laten balsemen, kunnen we haar ook bij ons pakken. Hoewel het niet meer is zoals het was, voelt het zo vertrouwd om haar nog even in mijn armen te hebben en vast te houden. Ik durf niet te denken aan het moment dat dit niet meer kan. De afgelopen 6 maanden heeft mijn leven 200% in teken gestaan van Jolijn en in één keer valt dat volledig weg. Hoewel ik weet dat ik alles heb gedaan wat ik kon, dat ik niet meer had kunnen doen, schreeuwt alles in mij uit “Had ik nou maar…”. Maar er is niks ‘had ik maar’… Ik heb in alles mijn gevoel gevolgd en gedaan wat goed voelde, maar het had nooit genoeg kunnen zijn. Al had ik 24/7 haar vastgehouden, geaaid, verzorgd, het maakt niet uit. Haar leven is te kort geweest en het was nooit genoeg geweest.



Mijn allerliefste, kleine meisje,
Het is goed geweest zo. Je hebt gestreden, je hebt gevochten, je hebt gelachen en geleefd.
Wij hebben van jou genoten en met de grootst mogelijke liefde voor je gezorgd.
We houden van je.
Waar jij gaat, daar zijn wij.
Waar wij gaan, daar ben jij.
Slaap zacht lieve Jolijn.