34. Nieuwe fase

Ik schrijf dit bericht terwijl Jolijn rustig in de box ligt te slapen en dit geeft me een heel dubbel gevoel. Het is ergens fijn om weer even mijn handen vrij te hebben nadat ik de afgelopen week Jolijn eigenlijk helemaal niet meer kon wegleggen en ze alleen maar rustig was in mijn (of Jeroens) armen. Maar aan de andere kant betekent dit juist dat we een nieuwe fase zijn ingegaan. Eentje die ik het liefst zo lang mogelijk had willen vermijden. Het liefst had ik mijn kop in het zand gestoken en was ik gewoon maar doorgegaan, maar ik weet natuurlijk heel goed dat dit niet mogelijk is. We liepen hier allang al tegenaan en het moest er ergens wel een keer van komen.
De afgelopen dagen ging het wat betreft het spugen gelukkig een stuk beter dan eerder. Sinds zaterdag heeft ze niet meer gespuugd en ook dat geeft wel weer iets rust. Qua dieet zitten we nu dus echt wel goed en het mooie is, is dat dit ook uit de bloedwaarden blijkt. Gisterochtend hebben we bloed laten prikken en haar lactaatwaarde, die eerder nog op ruim 10 stond, is gezakt naar 6,7. Het dieet doet dus eigenlijk precies wat we hadden verwacht. Helaas zien we ondanks dat nog steeds veel onrust en kon ik haar dus afgelopen week moeilijk wegleggen. De verlaagde lactaatwaarde zien we wel terug in het feit dat haar ademhaling wat rustiger is, maar blijkbaar is er daarnaast dus ook nog iets gaande in haar lijfje dat ook voor onrust zorgt en dat we niet kunnen verklaren. Voor ons is het dus eigenlijk ook wel duidelijk dat we op deze manier niet meer verder kunnen en dat er iets moet veranderen. Naar aanleiding van het overleg afgelopen vrijdag, waar Jeroen aangaf dat we het lastig vinden om te zeggen wat acceptabel is of niet, kregen we gisteren de huisarts, kinderarts en thuiszorg op bezoek. Vlak voor zij kwamen, was Jolijn nog heel onrustig en dit hebben we gefilmd. Dat filmpje konden we vervolgens laten zien en aan de hand hiervan bevestigde de kinderarts eigenlijk dat wat we al wel aanvoelden, dit is niet meer ok. Omdat we eigenlijk alle mogelijke behandelingen nu hebben geprobeerd (het dieet, de vitaminen en de medicijnen) en we hier helaas niet mee hebben bereikt wat we hoopten te bereiken, zijn we dus in die nieuwe fase beland.
Sinds gisteren zijn we daarom met morfine gestart om haar pijn en onrust wat weg te nemen. En van daaruit hebben we in het gesprek eigenlijk 3 mogelijkheden besproken. We kunnen de morfine rustig aan gaan opbouwen en eventueel nog aanvullen met iets waar ze veel meer van gaat slapen. Hiermee bereiken we dan een situatie waarin Jolijn rustig is, maar waarbij we eigenlijk geen interactie meer hebben (voor zover we dat nu wel hebben). Omdat een kinderlichaampje nog maar weinig heeft meegemaakt, is er een aannemelijke kans dat Jolijn in deze staat nog best lang door kan gaan. Dit zou een proces kunnen zijn van misschien zelfs een paar maanden. De grootste vraag is dan, voor wie gaan we dan door? Doen we dan niet precies hetzelfde als die ouders van het kindje in Groot-Brittanniƫ die koste wat kost hun kind in leven wilden houden? Iets waarvan wij expliciet tegen elkaar hebben gezegd, dit willen wij niet voor Jolijn. Maar dan kom je bij de 2 andere mogelijkheden en die voelen net zo onmogelijk als de eerste. Het andere uiterste is dat we euthanasie gaan inzetten. Dan zorgen we ervoor dat ze niet meer lijdt en dan kunnen wij zelf bepalen dat het genoeg is geweest. Dit is echter wel een traject dat wat langer gaat duren en waarbij ook andere artsen betrokken moeten gaan worden. Voor nu schreeuwt mijn hart dat we dit niet gaan doen. Ik wil geen hand hebben in het overlijden van mijn dochter. Maar dat is oergevoel en daartegenover staat ook het gevoel dat ik niet wil dat Jolijn lijdt. En we weten dat ze geen uitzicht heeft. Ze wordt niet beter, ze gaat niet ontwikkelen en ze gaat niet ineens weer opleven. Dus nogmaals, voor wie houden we haar dan in leven? De derde optie zit er eigenlijk wat tussenin. We hebben namelijk ook de optie om te stoppen met voeding. Het ongemak wat hieruit voort kan komen, kunnen we tegengaan met medicatie en ze zal hier dus ook in principe geen last van hebben. Maar ook hier krijg ik in mijn hoofd een volledige error. Want hoe kun je in vredesnaam je kind geen eten meer geven, terwijl het je basistaak is om voor je kind te zorgen en dus te voeden. Geen van de drie opties zijn voor mij mogelijk, maar we zijn er heel bang voor dat Jolijn ons dwingt om een keuze te maken. En hoewel de artsen ons echt goed bij staan, we hier hulp bij krijgen, zijn wij het uiteindelijk die hierachter moeten staan. Het enige dat we willen is dat Jolijn niet lijdt en dat we achteraf niet het gevoel hebben dat we een verkeerde keuze hebben gemaakt. Rationeel gezien zal ik waarschijnlijk prima kunnen zeggen dat de keuze die ik heb gemaakt altijd goed is, omdat deze is gemaakt uit liefde voor Jolijn. Maar het gevoel druist hier zo tegenin. En ik weet gewoon niet hoe we dit gaan doen. Ik hoop heel erg dat Jolijn ons hierin gaat leiden, dat zij ons de mogelijkheid geeft om deze keuze te kunnen maken. Het liefst zou ik willen dat ze zelf besluit wanneer ze gaat en dat ik daar zelf geen aandeel in heb kunnen hebben. Dan weet ik zeker dat de tijd juist was. Maar als dit niet zo is, hoop ik met heel mijn hart dat ze ons de handvatten geeft om de juiste keuze te maken. Want voor nu zie ik nog niet in hoe we dit gaan doen.