29. Aan het werk

Weer aan het werk… Of nou ja, dat was de bedoeling. Toen ik een jaar geleden aangaf dat ik in verwachting was, zei ik ook direct dat ik pas weer zou starten als de kleine ongeveer 5/6 maanden oud zou zijn. Omdat vandaag de eerste dag na de herfstvakantie is hier, leek het me een mooi moment om weer te beginnen. Hoe anders is dat gelopen. Al enige tijd geleden besloot ik dat ik nog niet zou gaan werken, omdat dit me te veel zou zijn, ongeacht hoe het zou lopen. En wat ben ik nu enorm blij dat ik die keuze destijds heb gemaakt. Ik zou niet hebben geweten hoe ik de zorg voor Jolijn, de onzekerheid en de onrust had moeten combineren met mijn werk. Het is ook echt heel fijn dat werk hier volledig begrip voor had en dat ik mijn verlof heb kunnen verlengen tot aan de kerstvakantie. Hoe het dan gaat lopen, weet ik nog niet, maar voor nu heb ik in ieder geval nog even de ruimte om me op thuis te richten.

Afgelopen week had Lucas vakantie en dat was wel heel prettig. Gewoon rustig de ochtend starten en niet haasten om op tijd op school te zijn. Verder hebben we ook niet zo heel veel gedaan. We wilden eigenlijk op vakantie in de herfstvakantie (een paar weken terug hadden we het daarover), maar met hoe het nu met Jolijn gaat, durven we dat niet aan. Woensdag ben ik met Lucas, Jolijn en een vriendje van Lucas naar de Flierefluiter geweest. Dit ging gelukkig heel goed met Jolijn, waardoor Lucas nog even lekker kon spelen. Het is fijn dat we dat soort dingen nog wel kunnen doen, ondanks dat Jolijn de autorit over het algemeen niet zo fijn vindt.

Verder zijn we nu helemaal over op het koolhydraatbeperkt dieet (het ging in 3 stappen). Ze krijgt nu ongeveer de helft koolhydraatvrije voeding en de helft normale voeding. Dit lijkt ze goed te verdragen en we zien ook wel iets meer rust bij Jolijn. Helaas zijn ook de onrustige momenten er ook nog wel veel. Vooral ’s avonds zitten we vaak met haar op schoot en valt ze niet zelf in slaap en kunnen we haar niet wegleggen. Soms slaapt ze bij ons dan wel goed, soms blijft ze heel lang hangen in haar onrust. Ook ’s nachts is het nu vrij onrustig. Waar ze eerder altijd goed doorsliep, word ik nu meerdere keren per nacht wakker van haar. Soms slaapt ze snel weer door, soms duurt het langer. Morgen gaan we weer naar het ziekenhuis om te kijken wat haar bloedwaarden nu zijn en kunnen we zien wat het dieet voor effect heeft.

Verder was gisteren echt een heel bijzondere dag omdat we toen een cameraman van Stichting Living Memories over de vloer hadden. Hij heeft ongeveer 2 uur bij ons gefilmd en dat was echt op het moment dat Jolijn goed ging. Ze heeft gelachen met Lucas, we hebben haar in bad gedaan en we zijn nog even naar de speeltuin gelopen. Precies zoals onze dagen nu zo’n beetje verlopen (als Lucas niet naar school hoeft). Ik ben echt heel benieuwd naar het resultaat, maar ben nu al enorm blij en dankbaar dat we dit hebben gedaan.